wlados wlados
Modernizacja dworca Bydgoszcz Główna będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowity koszt inwestycji wyniesie około 197 mln zł. Oprócz przebudowy budynków zaplanowano gruntowną modernizację przejścia podziemnego wraz z peronami i uporządkowanie przestrzeni wokół stacji. Przebudowany dworzec ma zostać oddany do użytku pod koniec 2015 roku.
Rada d.s. Estetyki Miasta ma jednak zastrzeżenia dotyczące nowej koncepcji Dworca Głównego w Bydgoszczy. Przewodniczący rady, Dariusz Markowski skierował w tej sprawie oficjalne pismo do prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego.
Według Rady „Projekt Inside-Outside w swojej początkowej fazie zawierał wiele elementów, które odpowiednio rozwinięte mogły przerodzić się w wysokiej klasy obiekt. Elementy te w nowej koncepcji zostały niedopuszczalnie przeprojektowane, lub zniknęły całkowicie”. Inne zarzuty to m.in. schowanie za trzonem budynku nadwieszenia, wynikające z odwrócenia budynku dworca o 180 stopni czy brak wyraźnego zróżnicowania charakteru dolnej i górnej części elewacji.
Spółka PKP SA z zarzutami się nie zgadza. Podkreśla, że decyzja o wyborze projektu została poprzedzona konsultacjami z władzami Bydgoszczy oraz ekspertami. W konsultacjach wzięli udział przedstawiciele Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy, Stowarzyszenia Architektów Polskich oraz urzędu wojewódzkiego. Uczestniczył w nich także miejski konserwator zabytków.
– Po zebraniu uwag na temat koncepcji prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski rekomendował PKP SA realizację właśnie koncepcji Inside Outside – podkreśla Dąbek. Według PKP SA, odwrócenie bryły konstrukcji budynku frontowego było podyktowane sugestiami uzyskanymi ze strony władz miasta, które oczekiwały wydzielenia rekreacyjnej i zielonej przestrzeni wokół dworca.